اعتیاد عامل 55 درصد طلاق‌ها و 65 درصد همسرآزاری‌ها/ 750 هزار زن در کشور همسر معتاد دارند

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

اعتیاد عامل 55 درصد طلاق‌ها و 65 درصد همسرآزاری‌ها/ 750 هزار زن در کشور همسر معتاد دارند

به گزارش مهرخانه، روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: دکتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست صمیمی ‌با رئيس و اعضاي هيئت مديره خانه خیرین ایران که در محل مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، با اشاره به جامعه آماري معتادان در كشور گفت: رقم یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد به اندازه کافی وحشتناک است و نيازي به اعلام ديگر رقم‌هاي اغراق‌آميز نيست. متأسفانه 63 درصد این تعداد نيز متأهل هستند؛ یعنی 750 هزار نفر زن در کشور دارای همسر معتادند كه طبعاً دچار مشکلاتی همچون افسردگی، همسرآزاری، پرخاشگری و نارضایتی اجتماعی هستند.

وی افزود: تنوع در مصرف موادمخدر در جامعه زیاد شده و با وجود مخدرهای صنعتی، قاچاقچیان به دروغ برای درمان هر نوع مرض و بیماری مثل استرس، افسردگی، چاقی، لاغری، بهبودی پوست و ناتوانی جنسی یکی از این مخدرها را معرفی می‌کنند و به همین دلیل پیچیدگی کار در مبارزه با مواد مخدر بالا رفته است.

اعتیاد؛ علت 55 درصد طلاق‌ها
دبيركل ستاد بيان داشت: حدود 46 درصد از زندانیان کشور مستقیماً و 25 درصد از سایر زندانیان به صورت غیرمستقیم به دلیل ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌ها محبوسند، همچنین علت 55 درصد طلاق‌ها، 65 درصد همسرآزاری‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها، 25 درصد قتل‌ها، 20 درصد منکراتی منافی عفت، 10 درصد جرایم مالی و 23 درصد نزاع و خشونت‌ها به دلیل اعتیاد است که همه این آمار و ارقام با مبارزه و کنترل مواد مخدر در ارتباط است و اگر این ارقام کاهش یابند، مابقی جرایم به خودی خود کاهش خواهند یافت.

رحماني‌فضلي گفت: تاکنون در مبارزه با مواد مخدر زحمات زیادی کشیده شده و نظام متحمل هزینه‌های بی‌شماری در این زمینه شده اما هنوز از قاچاقچیان و معتادان عقب هستیم.

نخستین علت گرايش به اعتیاد کسب لذت است
وی در ادامه، پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت از بهبودیافتگان را از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: سالانه 500 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف می‌شود. در حوزه مقابله یکی از سیاست‌هایی که در پیش گرفته شد، کنترل مرزها به ویژه مرزهای شرقی با استفاده از احداث برجک، دیوار بتنی و کشیدن سیم خاردار بود، به گونه‌ای که در حال حاضر امکان ترانزیت موادمخدر به ایران به صورت کاروانی وجود ندارد.

تنها 20 درصد از معتادانی که تحت درمان قرار می‌گیرند هرگز به چرخه اعتیاد بازنمی‌گردند
وی اظهار كرد: در بحث پیشگیری باید عموم جامعه درگیر مبارزه با مواد مخدر شوند؛ چراکه نخستین علت گرايش به اعتیاد کسب لذت است، و این نشان می‌دهد که آگاهی و اطلاع افراد جامعه نسبت به موادمخدر و عوارض آن پایین است.

دبيركل ستاد ادامه داد: همچنین در بحث درمان باید گفت که تنها 20 درصد از معتادانی که تحت درمان قرار می‌گیرند هرگز به چرخه اعتیاد بازنمی‌گردند و تا آخر عمر پاک می‌مانند که باید تلاش شود این رقم در درمان به 50 درصد برسد. با احتساب بعد خانوار برای افراد معتاد نيز، شش میلیون نفر مستقیماً با معضل موادمخدر درگیر هستند که باید برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت رفع این مشکل انديشيده شود.

رویکرد فعلی ستاد، اجتماعی‌کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر است
رحماني‌فضلي گفت: رویکرد فعلی ستاد، اجتماعی‌کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر است و ستاد در نظر دارد این امر را نهادینه و جامعه را نسبت به معضل اعتیاد حساس کند که با این رویکرد به نظر می‌رسد بتوانیم با این معضل مقابله کنیم.

لزوم ارتباط با NGOها جهت مقابله با معضل اعتیاد
وي در بخش پایانی سخنان خود، توجه به NGO‌ها به خصوص آنان که با مشکلات مردم به‌طور مستقیم در تماس هستند را امري مهم خواند و گفت: این مهم در اولویت برنامه‌های وزارت کشور است و ما به طور جد در حال پیگیری آن هستيم،؛ چراكه ساماندهی NGO‌ها موضوع مهمي است و در این رابطه طرحی در مجلس ارائه شده که امیدواریم مؤثر واقع شود.

در ادامه نشست معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نرخ شیوع مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر در جمعیت 64-15 سال از مجموع 240 ميليون مصرف‌كننده موادمخدر در جهان، معادل 31 درصد است و قاره‌های اروپا، ‏آمریکا، اقیانوسیه، آفریقا و آسیا به ترتيب دارای بیشترین نرخ شیوع مصرف‌‌کنندگان تزریقی مواد مخدرند.‏

اعتیاد؛ چهارمین بحران جهانی
بابک دین‌پرست گفت: سازمان بهداشت جهانی، مسأله اعتیاد به مواد مخدر را بعد از سه مسئله تولید سلاح‎های کشتار جمعی، آلودگی محیط زیست و فقر چهارمین بحران جهانی نام برده که حیات بشری را مورد تهدید و چالش جدی قرار می‎دهد.

9.3 درصد معتادین زن هستند
وی درخصوص وضعیت اعتیاد در ایران با اشاره به شیوع‌شناسی سال 90 گفت: در خصوص وضعیت مصرف موادمخدر و اعتیاد در ایران نیز بر اساس آخرین تحقیق صورت‌گرفته، یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که نرخ شیوع مصرف موادمخدر در جمعیت 64-15 سال در کشور 2.65 درصد است که 90.7 درصد آنان مرد و 9.3 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

چرا برخی افراد موادمخدر مصرف می‌کنند؟
وی افزود: بر اساس این طرح؛ تریاک، شیشه، کراک و هروئین به ترتیب غالب‌‌ترین ماده مخدر مصرفی در کشور به شمار می‌آیند. همچنين کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن مواد، فشار دوستان، رفع درد، کار سنگین، کاهش علایم بیماری جسمی، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی؛ از دلایل شروع مصرف مواد در افراد هستند.

معاون كاهش تقاضاي ستاد در ادامه به فعالیت‌های حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرد و گفت: مشارکت 1208 تشکل و سمن در حوزه‌های مختلف کاهش تقاضا (به ترتیب پیشگیری از اعتیاد 50 درصد، درمان و کاهش آسیب 46 درصد و اشتغال‌زایی و کارآفرینی 4 درصد در سراسر کشور)، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به 43 هزار نفر از معتادان بهبودیافته، کمک و مساعدت به امر توسعه و تداوم فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد فعال و اختصاص مبلغ حدود 28 میلیارد ريال، ساماندهی بیش از 80 درصد از مراکز غیر مجاز کشور، فعالیت 89 درصد از مجموع 5233 مرکز درمانی اعتیاد در کشور به بخش خصوصی و تعطیلی 443 مرکز درمان غیر مجاز اعتیاد را از جمله فعالیت‌های مهم در این حوزه است.

رييس سازمان بهزيستي نیز در ادامه نشست با تأكيد بر اينكه معتادان بهبودیافته باید حمایت شوند،‌ گفت: بهزیستی 5 درصد از بودجه مسکن، 5 درصد از بودجه اشتغال و 10 درصد از تسهیلات و منابع وجوه اداری را در اختیار بهبودیافتگان بالای یکسال قرار داد.

توجه به مداخلات پیشگیرانه در برنامه‌های بهزیستی
دكتر همايون‌هاشمي ادامه داد: بهزیستی توجه ویژه‌ای به گروه‌های مرجع و همیار و بحث پیشگیری و مداخلات پیشگیری‌محور دارد. اين سازمان 27 هزار نیروی خدمتی دارد که عموماً غیردولتی هستند و یک‌سوم آنان بحث پیشگیری را در فعالیت‌هایشان گنجانده‌اند و به نظر مي‌رسد كه پیشگیری مبتنی بر جامعه و آحاد مردم، در حال شکل‌گیری است.

لزوم حمایت از معتادان بهبودیافته
وی همچنين بيان داشت: معتادان بهبودیافته، حامی ‌ندارند که باید حمایت شوند كه در اين خصوص بهزیستی 5 درصد بودجه مسکن، 5 درصد از بودجه اشتغال و 10 درصد از تسهیلات و منابع وجوه اداری را به صورت بخشنامه به استان‌ها اعلام كرد و در اختیار بهبودیافتگان بالای یکسال قرار داد.

1400 مورد از گروه‌های همیار، زنان سرپرست خانوارند
رييس سازمان بهزيستي افزود: در کشور 4 هزار گروه همیار وجود دارد که 1400 مورد از این گروه‌ها زنان سرپرست خانوار هستند و تاکنون کارهای اثربخشی را در حوزه زنان انجام داده‌اند، در واقع آنان، افرادی بودند که خودشان در معرض آسیب بودند، اما با مداخلات به هنگام توانستند، روی پای خود بایستند.




مطالب مرتبط
.